Kesäretki Kannukseen 12.08.2021

Sukevan yhteismetsän kesäretki suuntautui tällä kertaa Kannukseen tutustumaan tuulivoimapuistoon ja Pohjan Taimen taimitarhaan.

Matkaan lähdettiin heti aamulla kahdeksan aikaan Sukevalta taukoa pidettiin matan puolivälissä Kärsämäellä. Perillä Kannuksessa oltiin vähän ennen puoltapäivää. Täällä meitä odotti WPD Finland Oy:n projektipäällikkö Elina Piekkola "esikuntineen". Tästä siirryttiin lounaalle lounasravinrola Rauhalaan. Täällä liittyivät mukaan Lena ja Tage.

Maittavan lounaan jälkeen lähdetiin ajamaan lähistöllä olevaan tuulivoimapuistoon jossa on kaksitoista tuulimyllyä. Perillä tuulimyllyn juurella meille esittäytyivät WPD Finlandin edustajat ja samoin me esittelimme itsemme. Meille kerrottiin tuulivoimapuistosta, sen rakantamisesta ja yhteiselosta paikallisten toimijoiden kanssa. Mukana oli WPD Windmanager edustaja Oulusta ja hän kertoi että tuulivoimaloiden käytön olevan heidän vastuulla. Vastuu siirtyy heille siinä vaiheessa kun tuulivoimala on rakennettu ja se luovutetaan heille. WPD Windmanagerin johdolla pääsimme käymään sisällä tuulimyllyssä pieninä porukoina. Täällä oli paljon katseltaa ja kyseltää kuten pikkupojilla. Sisällä on portaat ylös konehuoneeseen mutta sinne pääsee myös hissillä johon mahtuu kaksi henkilöä ja matka pariin sataan metriin kestää seitsemän - kahdeksan minuttia. Kun kaikki olivat päässeet käymään tuulimyllyn sisällä siirryttiin lähellä olevalle sähköasemalle. Sähkö tulee tänne maakaapelia pitkin tuulimyllyistä ja sähköasemalta se siirtyy sähkölinjaa pitkin valtakunnan verkkoon.

Tässä vaiheessa oli aika kiittää isäntiä ja hoitokunnan puheenjohtaja Ari Sirviö antoi kaikille isännille kiitoksesi ahvenkukon.

Sähköasemalta lähdettiin ajamaan Pohjan Taimen taimitarhalle jossa meitä vastassa oli taimitarhan johtaja Veli-Matti Vihanta. Tässä siirryttiin sisälle kahvilaan nauttimaan kupillinen kahvia ja samalla johtaja kertoi taimitarhantoiminnasta. Kahvin jälkeen siirryttiin ulos ja siitä katsomaan miten taimien pakkaus koneellisesti toimii.... ja toimihan se. Työntekijöitä oli siirtelemässä taimilaatikoita koneeseen ja pakatut taimilaatikot rullakoihin josta ne lähtevät seuraavana aamuna asiakkaalle maahan istutettavaksi. Katsoimme taimihallia jossa oli keväällä kylvettyjä kuusen taimia. Keväällä kun kylvö tapahtuu niin se tapahtuu koneellisesti ja jokaiseen kennóon kylvetään yksi siemen koska siemenien itävyys on erittäin hyvä. Tästä jatkettiin kävelyä uudelle hallityömaalle jonne tulle kaksi isoa hallia. Yhteen uuteen halliin mahtuu neljän entisen hallin taimet. Todettiin että oli hyvä rakentaa kun oli hiekkakangas josta kaivurit siirsivät päällysmullan pois... oli muuten hyvän näköistä multaa.  Tästä siirryttiin katsottiin pakastushallia johon taimet siirretään lokakuussa ja josta ne sitten lähtevät keväällä asiakkaille istutettavaksi.

Kun tutustumiskierros oli tehty oli aika kiittää taimitarhan johtajaa ja Ari antoi myös hänelle ahvenkukon ja koti matka saattoi alkaa.

Sukevan yhteismetsän osakaskunnan kokous Lue lisää.

Suometsäpäivä 12.10.2023 Lue lisää.

Vuoden 2021 & 2022 toimintakertomus, tulos sekä tase lisätty.

Osakaskunnan kokous 15.4.2023 Lue lisää.

Suomen yhteismetsäpäivät Tampereella 23.-24.03.2023 Lue lisää.